Einde eerst week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu Einde eerst week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu

Einde eerst week

Door: Aleyna Erdagi

Blijf op de hoogte en volg Aleyna

16 Mei 2019 | Kenia, Kisumu

16-05-2019
Vandaag heb ik weer erg veel nieuwe dingen geleerd. Ik was heel de dag bij de admissionroom met 2 andere 2e jaars verpleegkunde studenten uit Kenia. In de admissionroom komen zwangere vrouwen die bepaalde klachten hebben, zoals pijn of beginnende weeën. Wij gaan ze dan observeren op veel dingen zoals: oedeem, bloeddruk, gewicht, pallor ( dan check je in de conjectiva of het rood of roze is ) etc. Daarna wordt ze ook vaginaal onderzocht om te kijken of ze ontsluiting heeft, en hoe het van binnen allemaal voelt. Ik heb deze onderzoeken ook allemaal zelf gedaan, na een paar keer kijken en theorie natuurlijk. Ik heb in het andere ziekenhuis ook vaginaal onderzoek gedaan om te kijken naar de ontsluiting, maar ik begreep niet wat ik precies moest voelen en snapte er eigenlijk niet veel van. Nu heb ik erg veel theorie gehad, en heb ook veel meegekeken. Ik kwam tot de conclusie dat de vrouw 4. Cm ontsluiting had, en toen hebben we er een afgestudeerde verpleegkundige bijgehaald om het te checken, en het klopte. Ik vond het heel leuk om veel theorie te krijgen, omdat ik dan echt snap wat ik doe. En de studenten spreken heel goed Engels, dus dat scheelt.
Verder heb ik alle onderzoeken gerapporteerd in een dossier, en de anamnese afgenomen bij de cliënt. Dat gaat er hier heel anders aan toe dan in Nederland, hier vragen ze alleen de dingen die ze moeten weten, en ook niet op een geïnteresseerde toon, maar meer alsof ze haast hebt ( heb je ook want er zitten iets van 10 hoogzwangere vrouwen half te bevallen in de wachtkamer ). Ik heb toen het dossier ( en de patiënt ) meegenomen naar de ziekenhuiskamer, en hier een overdracht gedaan over de cliënten aan mijn collega’s. Ik vond dit zo spannend, omdat er echt veel mensen waren die naar mij luisterden, en omdat ik alles ( ook de medische termen ) in het Engels moest doen. Maar ik heb het gewoon gedaan, en het is goed gekomen, wat ik niet wist vroeg ik gewoon. Ik denk dat ik nu in Nederland ook veel meer ga durven, als ik hier in Afrika in het Engels een overdracht durf te doen voor 10 collega’s in het ziekenhuis ( ook nog eens in mijn eentje ), dan durf ik in Nederland vast wel een overdracht te doen aan mijn collega. En ook een anamnesegesprek.

Het was dus een erg leerzame dag voor mij, ik wilde namelijk heel het proces volgen van de cliënt. Ik heb de eerste 2 dagen alleen in de bevallingskamer gezeten, maar nu kan ik echt vanaf het begin zien wat er met de cliënt gebeurt.

  • 21 Mei 2019 - 12:53

    CoMu:

    Mloi Aleyna, dat je zoveel ervaring opdoet voor later alsje wddr in Nederland bent. Geniet nog maar n poosje. Heb je dr Lusy kunnen vinden?
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aleyna

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleyna, ik ben 19 jaar en studeer verpleegkunde ( 2e jaar ) op het Vitalis College. Vorig jaar ben ik 8 dagen in Gambia geweest met school, ik vond dit een erg mooie ervaring, daarom heb ik besloten om voor een langere tijd naar Afrika te gaan om daar stage te lopen.. Ik ga 3 maanden stage lopen in het ziekenhuis, op 2 verschillende plekken: plattenland ( Rangala ) en de stad ( Kisumu ). Wij verblijven op een compound, dat is een omheinde leefgemeenschap, dus eigenlijk een klein dorpje dat omringd is door muren. Ik was 12 jaar toen ik wist dat mijn hart in Afrika lag, ik heb me toen stiekem ingeschreven voor vrijwilligerswerk, waarvoor ik toen een boete moest betalen omdat ik me dit natuurlijk niet kon veroorloven. Nu heb ik erg hard gewerkt om mijn droom waar te maken en echt te leven in Afrika. Ik ga deze blog bijhouden, zodat mijn familie, vrienden en leraren op de hoogte blijven van mijn ervaringen en avonturen.

Actief sinds 01 April 2019
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 2683

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 24 Juni 2019

De eerste paar dagen

28 Maart 2019 - 24 Juni 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: