2e stagedag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu 2e stagedag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu

2e stagedag

Door: Aleyna Erdagi

Blijf op de hoogte en volg Aleyna

04 April 2019 | Kenia, Kisumu

Mijn 2e dag zit er weer op, gelukkig deze keer met een positief gevoel mijn stagedag kunnen afsluiten. Vandaag heb ik erg veel kunnen leren en doen. Ik heb heel de dag medicatie gedeeld ( via het infuus ), de dossiers bijgehouden en een zwangere vrouw vaginaal onderzocht samen met de arts. Ik heb moeten kijken hoeveel ontsluiting ze had, dit moest op een steriele wijze. Het was erg interessant, ik heb het hoofde van de baby gevoeld, en kunnen vertellen ( na zijn uitleg ), dat de zwangere moeder 4cm ontsluiting had.
Verder hangt er nu wel een betere sfeer dan gisteren, ik denk dat de meeste ziekenhuismederwerkers gewoon niet wisten hoe ze moesten reageren op ons. Nu word ik echt beter begeleid. Als er iets te leren valt vertellen ze het uitgebreid, en ik krijg de kans om gewoon rustig te observeren. Dit ook ondanks mijzelf, want als het aan hen lag was ik nu iedereen aan het diagnosticeren en behandelen. Ik moet nog steeds vaak herhalen dat ik een bepaalde handeling nog niet wil uitvoeren ( zoals infuusprikken ), dit begrijpen ze uiteindelijk na 10 keer uitleggen wel.

Ik voelde wel een verantwoordelijkheid over mij, omdat ik dus medicijnen via het infuus aan het inspuiten was bij mensen die ik niet bij naam kende. Ik heb zeker 3x voor de zekerheid gevraagd naar de naam van de patiënt, omdat ik geen fouten wil maken. Ook heb ik me verdiept in het medicijn dat ik aan het geven was ( tegen malaria ), ik heb dit medicijn echter ook mogen optrekken en mixen ( weer een extra ervaring ).
Nu heb ik even 3 daagjes vrij, dit vind ik wel fijn omdat ik kan bijkomen. Er komen namelijk veel dingen op je af, je moet soms echt verwerken en begrijpen wat er om je heen gebeurt, omdat het gewoon heel anders in zijn werk gaat hier. Morgen ga ik nog wel even in de middag naar het weeshuis om daar een handje te helpen.

  • 07 April 2019 - 08:47

    Nina:

    super om te lezen maar wel heftig voor je.
    Je bent wel voorbereid door ons over je grenzen en hoe Kenia eruit ziet maar toch....???

    geniet van je vrije weekend.

    NIna

  • 11 April 2019 - 16:37

    Marloes:

    Hoi Aleyna, wat een ervaringen en wat leer je veel. Ik denk dat je goed met al die ervaringen omgaat, als ik t zo lees. Heel mooi om je stage zo te kunnen volgen! Veel succes en veel groetjes, Marloes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aleyna

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleyna, ik ben 19 jaar en studeer verpleegkunde ( 2e jaar ) op het Vitalis College. Vorig jaar ben ik 8 dagen in Gambia geweest met school, ik vond dit een erg mooie ervaring, daarom heb ik besloten om voor een langere tijd naar Afrika te gaan om daar stage te lopen.. Ik ga 3 maanden stage lopen in het ziekenhuis, op 2 verschillende plekken: plattenland ( Rangala ) en de stad ( Kisumu ). Wij verblijven op een compound, dat is een omheinde leefgemeenschap, dus eigenlijk een klein dorpje dat omringd is door muren. Ik was 12 jaar toen ik wist dat mijn hart in Afrika lag, ik heb me toen stiekem ingeschreven voor vrijwilligerswerk, waarvoor ik toen een boete moest betalen omdat ik me dit natuurlijk niet kon veroorloven. Nu heb ik erg hard gewerkt om mijn droom waar te maken en echt te leven in Afrika. Ik ga deze blog bijhouden, zodat mijn familie, vrienden en leraren op de hoogte blijven van mijn ervaringen en avonturen.

Actief sinds 01 April 2019
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 2695

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 24 Juni 2019

De eerste paar dagen

28 Maart 2019 - 24 Juni 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: