2e week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu

2e week

Door: Aleyna Erdagi

Blijf op de hoogte en volg Aleyna

11 April 2019 | Kenia, Kisumu

Dit was mijn 2e week van stage, ik heb erg veel dingen gezien en geleerd. In het begin had ik erg veel moeite met bepaalde dingen, ik kon niet goed communiceren met mijn collega’s omdat sommige niet heel goed Engels spreken, of omdat ze een accent hebben. Ik werd ook niet goed begeleid, en ze hadden te veel verwachtingen van mij. Dus er zijn wel dagen geweest dat ik met tegenzin naar stage ben gegaan. Maar nu is het juist andersom, ik vind mijn stage erg leuk worden, ik kan goed met mijn collega’s opschieten en we hebben veel lol. Ik denk dat ik gewoon wat opstartproblemen had, en mijn collega’s niet goed wisten wat ze met me moesten. Nu is het gelukkig steeds beter aan het worden.

Qua handelingen heb ik ook veel geleerd, vooral het infuus. ’s Ochtends ga je eerst met de artsen een ronde lopen bij alle patiënten, vervolgens gaan we de medicijnen uitzetten ( optrekken & mixen ), Elke patiënt in het ziekenhuis heeft een infuus. Hier moest ik ook aan wennen, omdat je in Nederland vaak gewoon orale medicatie krijgt. Als iemand naar huis mag, haal ik het infuus eruit, maar ook doe ik medicatie toedienen via het infuus en een nieuwe zak ophangen.
Ik denk dat infusie in Nederland heel anders is, ik heb het op school nog niet gehad, maar hier is het echt een struggle soms. Vaak blijft het infuus hier maar 1 dag zitten, dus een patiënt wordt hier minimaal 3x geprikt tijdens zijn verblijf. Dit is omdat we geen goede spullen hebben om de canule te fixeren, we doen dit gewoon met tape.
Het enigste wat ik dus nog niet gedaan heb is het infuus erin zetten. Mijn collega’s en de artsen willen dat ik dit gewoon doe, dus ik denk dat ik het volgende week ga doen. Er zijn per dag namelijk genoeg mensen die geprikt moeten worden. Ik voelde me er eerst niet klaar voor, maar nu heb ik er theorie over opgezocht, en ik heb het zo’n 1000x gezien dus ik voel me er wel bekwaam voor.

Morgenvroeg gaan wij naar Kisumu, hier gaan wij tot zondag verblijven. Wij zijn van plan om een lekker dagje te gaan zwemmen, en ook uiteten te gaan.
Verder hebben we hier soms hevige regenbuien ( logisch want het is het regenseizoen ), en valt de elektriciteit uit. Maar we zijn in 2 weken al wel gewend om alles met de zaklamp te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aleyna

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleyna, ik ben 19 jaar en studeer verpleegkunde ( 2e jaar ) op het Vitalis College. Vorig jaar ben ik 8 dagen in Gambia geweest met school, ik vond dit een erg mooie ervaring, daarom heb ik besloten om voor een langere tijd naar Afrika te gaan om daar stage te lopen.. Ik ga 3 maanden stage lopen in het ziekenhuis, op 2 verschillende plekken: plattenland ( Rangala ) en de stad ( Kisumu ). Wij verblijven op een compound, dat is een omheinde leefgemeenschap, dus eigenlijk een klein dorpje dat omringd is door muren. Ik was 12 jaar toen ik wist dat mijn hart in Afrika lag, ik heb me toen stiekem ingeschreven voor vrijwilligerswerk, waarvoor ik toen een boete moest betalen omdat ik me dit natuurlijk niet kon veroorloven. Nu heb ik erg hard gewerkt om mijn droom waar te maken en echt te leven in Afrika. Ik ga deze blog bijhouden, zodat mijn familie, vrienden en leraren op de hoogte blijven van mijn ervaringen en avonturen.

Actief sinds 01 April 2019
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 2687

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 24 Juni 2019

De eerste paar dagen

28 Maart 2019 - 24 Juni 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: