Rusha Hospital - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu Rusha Hospital - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu

Rusha Hospital

Door: Aleyna Erdagi

Blijf op de hoogte en volg Aleyna

13 Mei 2019 | Kenia, Kisumu

13-05-2019

Ik zit al langer dan 6 weken in Kenia nou, de tijd vliegt echt voorbij. Ik heb het heel erg naar mijn zin, ondanks dat er natuurlijk ook wat moeilijke momenten zijn. De cultuur en manier van leven is iets wat je elke keer weer blijft verassen, bepaalde dingen kan je niet aan gewend raken. Maar verder ben ik verliefd op Afrika. Deze week heb ik lekker vakantie gehad, we hebben veel gezwommen en hebben uitgerust.

Vandaag is het weer maandag, mijn eerste officiële stagedag in het grote Rusha Hospital. Ik wist van te voren dat het erg groot zou zijn, maar vandaag tijdens mijn rondleiding heb ik echt gezien dat het HEEL groot is. Ik ga hier sowieso verdwaald raken. Dit ziekenhuis is ook een lokaal ziekenhuis, het is nog steeds best primitief. Hier komen vooral de wat armere mensen, in de buurt van Rusha heb je ook andere ziekenhuizen die wat beter zijn. Maar dit kunnen de meeste mensen niet betalen.

Ik heb vandaag de intensive care gezien, wat ik erg interessant vond. Ik moest mijn werkjasje en schoenen uitdoen, dit zodat er geen bacteriën naar binnen zouden kunnen komen, de patiënten die er liggen hebben namelijk geen weerstand, en een kleine bacterie kan ze al fataal zijn. Er lag een man die een schedeltrauma had, zijn toestand was kritisch. Hij lag volgensmij ook in coma, allemaal aan de apparatuur. Soms shockte hij, dit was best eng om te zien. De nurse in charge vertelde dat mensen vaak overlijden op deze afdeling, gisteren zijn er nog 3 overleden. Ik vond het erg interessant om het allemaal te zien, en ik mag ook op deze afdeling werken.

Verder heb ik de Labour afdeling gezien, dit is waar de vrouwen bevallen. Ik heb besloten om hier de aankomende week te werken. Per dag bevallen minimaal 10, maximaal 30 vrouwen hier, dus ik ga hier veel zien en leren. Ik moet een schema maken, met de afdelingen waar ik de aankomende weken zou willen werken. Dit is erg fijn, omdat ik hierdoor erg veel kan zien en veel vrijheid heb.
Ook is het me opgevallen dat er absurd veel artsen in opleiding rondlopen. Ik denk dat er per afdeling wel 20 geneeskunde studenten zijn, en soms zelfs meer. Dit vind ik ook wel leuk, omdat ik dan niet de enigste student ben, in het vorige ziekenhuis wisten ze namelijk niet hoe ze met studenten om moesten gaan en heb ik wel struggles gehad om mijn plekje vinden. Ik denk dat ze hier wel beter kunnen begeleiden. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in! Morgen begin ik echt met werken, vandaag was meer een rondleiding.

Vrijdagochtend vertrekken we naar de Masai Mara, hier heb ik ook erg veel zin in. We gaan dan 3 dagen op safari, en gaan we hopelijk de Big 5 zien. Het is echt de Afrikaanse wildernis wat we dan gaan zien, ik ben vooral benieuwd naar de oude stammen die daar nog wonen. Verder heb ik best veel planningen voor de aankomende weken; ik wil graag nog mee met het rescue team. Zij gaan verslaafde jongeren uit de sloppenwijken van de straat halen om ze te helpen een toekomst op te bouwen. Ook wil ik de thuiszorg zien, dit blijkt ook erg

  • 13 Mei 2019 - 15:54

    CoMu:

    dag Aleyna,
    Dank voor je verhaal. Volgens mij heb je het erg naar je zin daar. Dat kan ik wel in je verhalen en appjes lezen.
    Geniet nog maar en doe maar goeie ervaringen op. Kun je hier altijd gebruiken in je verdere werk.
    Groetjes...

  • 14 Mei 2019 - 18:21

    Nina:

    Aleyna

    goed je verhalen te lezen.
    wat zul je daar veel leren zeg. zowel over jezelf als je beroep.
    fijn dat je verliefd bent op Afrika, was in Gambia al te merken.

    veel succes op je nieuwe stage

    NIna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aleyna

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleyna, ik ben 19 jaar en studeer verpleegkunde ( 2e jaar ) op het Vitalis College. Vorig jaar ben ik 8 dagen in Gambia geweest met school, ik vond dit een erg mooie ervaring, daarom heb ik besloten om voor een langere tijd naar Afrika te gaan om daar stage te lopen.. Ik ga 3 maanden stage lopen in het ziekenhuis, op 2 verschillende plekken: plattenland ( Rangala ) en de stad ( Kisumu ). Wij verblijven op een compound, dat is een omheinde leefgemeenschap, dus eigenlijk een klein dorpje dat omringd is door muren. Ik was 12 jaar toen ik wist dat mijn hart in Afrika lag, ik heb me toen stiekem ingeschreven voor vrijwilligerswerk, waarvoor ik toen een boete moest betalen omdat ik me dit natuurlijk niet kon veroorloven. Nu heb ik erg hard gewerkt om mijn droom waar te maken en echt te leven in Afrika. Ik ga deze blog bijhouden, zodat mijn familie, vrienden en leraren op de hoogte blijven van mijn ervaringen en avonturen.

Actief sinds 01 April 2019
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 2690

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 24 Juni 2019

De eerste paar dagen

28 Maart 2019 - 24 Juni 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: