Mijn week in de operatiekamer - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu Mijn week in de operatiekamer - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Aleyna Erdagi - WaarBenJij.nu

Mijn week in de operatiekamer

Door: Aleyna Erdagi

Blijf op de hoogte en volg Aleyna

01 Juni 2019 | Kenia, Kisumu

Dit was een erg interessante week, ik ben nog steeds erg enthousiast over wat ik heb mogen zien. Ik heb eerst speciale werkkleding van mijn collega gekregen om te lenen, omdat ik deze niet tot mijn beschikking had. Ik moest elke dag om 7.30 aanwezig zijn om de rapportage ook mee te maken. Ik vind dat deze afdeling veel meer volgens regels en protocollen werkt, en ook is mij opgevallen dat ze elke ochtend tijdens de rapportage verbeterpunten opnoemen, en irritaties. Dit is echt heel goed voor de ontwikkeling van de afdeling. We zijn zo ongeveer met 20 collega’s op heel de afdeling, ik moest mij ’s ochtends ook eerst voorstellen. Ik werd heel warm ontvangen.
De eerste dag heb ik eerst een operatie gezien van een meisje dat uit een boom gevallen was, ze had een trauma aan haar geslachtsdeel, dit werd weer hersteld door middel van hechtingen. Ze was wel volledig onder narcose, ik begreep het niet helemaal, omdat haar trauma er niet heel heftig uit zag. Ook was de arts heel aardig en mocht ik van alles vragen.

Mijn 2e operatie was een vrouw waarvan de eierstokken verwijderd werden, hierbij waren heel veel geneeskunde studenten aanwezig, waarvan ik er een aantal ook ken, dus het was ook gezellig.

Mijn 3e operatie was een hersenoperatie, waarbij de tumor van een man verwijdert werd. Dit was echt te gek om te zien! In totaal heb ik deze week 2 hersenoperaties kunnen zien, ze wilden zelfs dat ik de hersenchirurg ging helpen tijdens de operatie, maar ik wilde dit dus echt niet. Dus een andere verpleegkunde student heeft gewoon samen met de hersenchirurg de operatie gedaan. Echt heel bijzonder, in Nederland krijg je de kans niet eens om een hersenoperatie te zien. Ook vind ik echt dat deze artsen heel vriendelijk zijn, dit was een Cubaanse hersenchirurg, hij was ook geïnteresseerd in mij, in Nederland is het niet normaal om lekker te kletsen met een chirurg ( als student ), meestal hebben ze het maar druk. Aankomende maandag begin ik op de Female surgeon afdeling, hier ga ik patiënten klaarmaken voor een operatie, ook vangen wij ze op na de operatie. Ik heb bewust gekozen voor de OK en daarna de Female surgeon afdeling, zodat ik het hele proces kon volgen bij een operatie.

Ook heb ik ondertussen aan mijn project gewerkt. Ik ben de afgelopen week bijna elke dag naar de markt en winkels geweest om spullen te halen, ik heb dit dus vandaag uitgedeeld in 2 verschillende moskeeën. Ze waren allemaal zo dankbaar, ik heb hier echt een rustgevend en voldoening gevend gevoel van gekregen.

  • 03 Juni 2019 - 10:39

    CoMu:

    Mooi verhaal weer Aleyna met goeie ervaringen.
    Ook in het ziekenhuis weet je je plekje te vinden. Vind ik heel knap.
    Veel plezier nog.
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aleyna

Hallo allemaal! Mijn naam is Aleyna, ik ben 19 jaar en studeer verpleegkunde ( 2e jaar ) op het Vitalis College. Vorig jaar ben ik 8 dagen in Gambia geweest met school, ik vond dit een erg mooie ervaring, daarom heb ik besloten om voor een langere tijd naar Afrika te gaan om daar stage te lopen.. Ik ga 3 maanden stage lopen in het ziekenhuis, op 2 verschillende plekken: plattenland ( Rangala ) en de stad ( Kisumu ). Wij verblijven op een compound, dat is een omheinde leefgemeenschap, dus eigenlijk een klein dorpje dat omringd is door muren. Ik was 12 jaar toen ik wist dat mijn hart in Afrika lag, ik heb me toen stiekem ingeschreven voor vrijwilligerswerk, waarvoor ik toen een boete moest betalen omdat ik me dit natuurlijk niet kon veroorloven. Nu heb ik erg hard gewerkt om mijn droom waar te maken en echt te leven in Afrika. Ik ga deze blog bijhouden, zodat mijn familie, vrienden en leraren op de hoogte blijven van mijn ervaringen en avonturen.

Actief sinds 01 April 2019
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 2697

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 24 Juni 2019

De eerste paar dagen

28 Maart 2019 - 24 Juni 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: